کتابخانه های زیادی برای پردازش این ساختار برای زبان های مختلف وجود دارند که از معروف ترین آنها برای زبان برنامه نویسی c++ می توان به libxml2 اشاره کرد که در نسخه های قبلی انجین cocos2d-x از آن استفاده می شد .اما در نسخه های جدید از کتابخانه tinyXML2 استفاده شده است که بنا به گفته سازنده کتابخانه برای اجرا بر روی تلفن های هوشمند بهینه سازی شده است و نسبت به نسخه tinyXML1 تا چهل درصد شاهد کاهش مصرف حافظه خواهیم بود همچین عدم استفاده از کتابخانه STL باعث شده که کتابخانه قابلیت پشتیبانی بهتری در پلتفرم های مختلف داشته باشد . .
از جمله کاربردهای که من به نوبه خودم از آن برای بازی استفاده کردم پردازش فایل های SVG و استفاده از inkscape برای طراحی مرحله بود .
سورس کتابخانه را می توان از اینجا دانلود کرد.
در داخل سورس فایل xmltest.cpp شامل یک نمونه کاربردی از استفاده از کتابخانه است که می توان با مطالعه آن به اطلاعات جامعی از توابع API و نحوه استفاده از آن بدست آورد.
همچنین برای آشنایی با نحوه استفاده در cocos2d-x می توانید یک سری به کلاس UserDefult انجین بزنید