Cocos2d-x:

اگر تا حالا وبلاگ من را دنبال کرده باشید به احتمال زیاد با این موتور آشنایی خوبی دارید .این موتور که به صورت اوپن سورس و رایگان در حال توسعه است از جامعه کاربری فعالی برخوردار و به صورت پیوسته در حال توسعه است .بازی های که با این انجین در صدر فروش گوگل پلی قرار دارند حاکی از قدرت و پرطرفدار بودن این انجین در میان تولید کنندگان بازی برای اندروید است .تعدد پلتفرم ها و همچنین امکان اسکریپت نویسی از مزیت های بیشمار این انجین می باشد .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی : C++ ,javascript , Lua

پلتفرم :Android , IOS , Mac, windows ,linux ,Tizen , ...

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

Cocos2d :

این موتور که بیشتر برای ساخت بازی برای پلتفرم ای او اس معروف است در نسخه 3 و با ورود ابزار جدیدش به نام  spritebuilder امکان خروجی گرفتن برای سیستم عامل آندروید را هم در خود گنجانده است .زبان برنامه نویسی برای این انجین objective-c می باشد که امکان اسکریپت نویسی به زبان جاوا اسکریپت هم در آن گنجانده شده است .از جمله محدویت های آن می توان به امکان توسعه فقط در محیط مک اشاره کرد .این انجین جزو معروف ترین انجین های در ساخت بازی برای IOS است که به صورت رایگان و اوپن سورس ارائه می گردد .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی Objective - C , javascript 

پلتفرم :Ios , Android 

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

Moai :

یکی از انجین های قدرت مند برای بازی سازی اندروید که بیشتر به حرفه ای ها پیشنهاد می شود .این انجین نیز به صورت رایگان و اوپن سورس ارائه می شود و زبان بومی آن c++ است که امکان اسکریپت نویسی به زبان Lua برای آن در نظر گرفته شده است .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی : c++ , Lua

پلتفرم :Android , Ios

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

Corona :

از جمله پر طرفدار ترین متور های بازی سازی اندروید است که به صورت تجاری ارائه می شود .از اسکریپت نویسی به زبان Lua پشتیبانی می کند و در صورت خرید لایسنس حرفه ای آن می توان با c++ هم برای آن کد نوشت .قابلیت ارائه خروجی بازی برای اندروید و آی او اس را نیز داراست .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی :Lua

پلتفرم :Android , IOS

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

Andengine :

جزو موتور های بازی سازی معروف آندروید است که به صورت بومی فقط از آندروید پشتیبانی می کند و  به صورت رایگان و اوپن سورس در حال توسعه می باشد . این انجین برای طرفداران جاوا و آندرویدی که دغدغه ای  برای ارائه بازی برای سایر پلتفرم ها را ندارند و تنها هدف آنها آندروید است جزو بهترین انتخاب های موجود است .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی : Java

پلتفرم :Android

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

GameMaker :

یکی از مناسب ترین موتور های بازی سازی برای مبتدی ها و تازه واردانی که تازه قصد ورود به دنیای بازی سازی را دارند .این انجین که خروجی آندروید در نسخه های تجاری آن گنجانده شده است بیشترین سعی خود را بر آن نهاده که تازه واردان را درگیر مسائل کد نویسی نگرداند و به صورت کامل از طریق رابط کاربری و تعریف رفتار ها نیاز ها یک بازی ساز را برآورده سازد .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی :زبانی شبیه به جاواسکریپت که شخصی سازی شده است .(گیم میکر اسکریپت )

پلتفرم :Android , Ios,Windows, ....

مناسب جهت ساخت بازی دو بعدی

Unity 3D:

این انجین دارای جایگاه ویژه ای در ایران است و بیشتر کسانی که شروع به بازی سازی می کنند و عشق بازی سه بعدی هستند با این انجین شروع می کنند .در داخل کشور منابع فارسی زیادی به صورت لوح های فشرده مالتی میدیا و گاهاَ کتاب هم برای آن وجود دارد .فروم های خاصی هم به سوالات کاربران در این خصوص جواب می دهند .این انجین که نسخه رایگان آن بدون امکانات کلیدی ارائه می گردد در نسخه تجاری از امکان گرفتن خروجی آندروید و سایر سیستم عامل ها بهره مند است .زبان برنامه نویسی برای آن زبان های جاواسکریپت و C# و Boo بیان شده است .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی :C#, JavaScript,Boo

پلتفرم :Android , Ios , windows , Linux , ....

مناسب جهت ساخت بازی سه بعدی و گاهاَ دو بعدی

gameplay:

این انجین که از پشتیبانی شرکت بلکبری برخودار است به صورت متن باز توسعه داده می شود زبان برنامه نویسی آن C++ و مناسب جهت بازی سازی سه بعدی ایجاد شده است .به نسبت سایر موتور های بازی سازی اندروید تازه وارد تر است و کار با آن نیز به مراتب دشوار تر .

ویژگی ها :

زبان برنامه نویسی :C++

پلتفرم :Android , Ios , windows , Linux , ....

مناسب جهت ساخت بازی سه بعدی و گاهاَ دو بعدی

تعداد موتور های که امکان توسعه بازی برای اندروید را می دهند محدود به تعدادی که ذکر شد نیست اما سعی بر آن بوده است که برجسته ترین آنها ذکر شود .در مطلب بعدی تعدادی دیگر از این موتور ها که امکان ساخت بازی برای آندروید را فراهم می آورند ذکر خواهد شد .